2013. december 21., szombat

Csukapörkölt & zabnokedli

Story

Egyszer réges-régen pecás koromban csináltam fogott csukából mind a tíz ujjadat megnyalós csukapaprikást, de mivel már nem pecázok, így nem is jutottam csukához..
Na de most, a csarnok közelsége újra lehetővé teszi, hogy friss halhoz jussak, kb bármikor, így újra felbátorodtam, hogy nekiállok! Igaz most már nem paprikást csináltam, mert a tejfehérje allergiám nem teszi lehetővé, így maradtam a pörkölt veriziónál, de arra sem volt panasz.
Ha szeretitek a halat, és bátorkodtok a karácsonyi ponty helyett mást is választani, akkor ajánlom egy kipróbálásra!

Hozzávalók

Pörkölt


1,7 kg egész csuka (filézve 80 dkg lett)
1 nagy fej vöröshagyma
1 ek házi libazsír
2 tk édes füstölt spanyol fűszerpaprika ( Fűszerész )
só, bors
víz

Nokedli

tojás
víz
zabpehelyliszt
rizsliszt

A csukát lefilézem, aki nem csinált még ilyet, kérje meg a halast, hogy tegye ezt meg neki.
Majd jön a trükk. A csuka vastagabb húsrészében van egy jó adag Y szálka, amit el kell távolítani, még pedig egy éles filézőkés segítségével. Ha végighúzom az ujjamat, érzem a szálkasort, és itt jobbról-balról le kell fejtsem a húst. Éles filézőkéssel haladok a  szálkasor mellett, és nagyjából egy háromszög formát kell hosszába kivágjak, aminek felfelé van a csúcsa. Lehet ezt most nehéz felfogni annak, aki még ilyet nem csinált, de én mondom, nekem is sikerült elsőre, kb 23 évesen. A lényeg, hogy érezzük meg a kés élével, hogy merre vannak a szálkák, és amellett vágjuk le a húst róla!
Szóval, ha ez is megvan, akkor kicsit félreteszem. 

Ha van kiskuktánk a konyhában őt is megkérhetjük a következő nemes feladatra, amit én utálok, szóval megpucolja és felvágja a hagymát apró darabokra és a zsíron kevés sóval elkezdi megpirítani..
Ha megpirult, félrehúzom, beledobom a paprikát, engedem, hogy a zsírban kioldja a színét, és felöntöm egy pohár vízzel. És jöhet a móka. Magas lángon hagyom gyöngyözni, és mikor visszapirult zsírjára újra felöntöm a vízzel, és újra hagyom, hogy visszapiruljon, és ezt 4szer-5ször eljátszom vele, hogy kellőképpen szétfőljön a hagyma.

Ezalatt a művelet alatt elvégzem a darabolást, 2*2 centis kockákra vágom a halat. Itt érezhetem, hogy hol maradt még esetlegesen szálka, és kivághatom a húsból.
A halat lesózom, és 10 percig hagyom állni benne.
Ha a szaft kész, jöhetnek a halacskák bele, azzal már nem kell sokat főzni, csak kb 10 percet.

Amíg szórakozok a hagymapirítgatással, felteszek egy nagy fazék vizet forrni, és az eredetileg tudott nokedlikészítés szabályai szerint elkészítem a nokedlit annyi különbséggel, hogy a rizs és zabpehelylisztből kicsit keményebb állagú nokedlitésztát keverek.
Ugyanúgy forróvíz, pár perc, szűrés, hűtés.


Tippek, tanácsok

A csukát én egyben szeretem, mert minden részét fel lehet használni. a féléből készül a pörkölt, a csontból és a fejből mehet a halászlé alapba, vagy esetleg majd később egy hallevesbe.
Aki szereti az erőset, azt is tehet bele.

És hogy mivel?

Aki megengedheti magának a laktózmentes tejfölt , annak azzal a tetején.
Mehet mellé mindenféle izgi savanyúság, pl káposztával töltött uborka, vagy savanyított dinnye. :)

És még egy kis képnézegetés , kihasználtam, hogy van kiskuktám, aki még fotózni is tud, nem mellesleg egy jó gép került a kezébe :) Nekem az utolsó kép a kedvencem, ami a pörköltben megtalálható szálkamennyiségről árulkodik ;)



..ökörködés..

..csukapuszi..

ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ...


..bammeg..

 ..vetkőőzz hülyehal..

 ..kész páncél van a csukán..

 ...és ikra is volt benne..

 ..abból majd reggeli lesz..

 ..filézés gerinc mellett..

 ..

 ..

 ..

 ..ennyi maradt a gerincén..

 ..killer..

 ..és a kiskukta hagymát pucol..

 .és szeletel és pirít..

 ..míg én az Y sorral bigyózok..

..pirul a szaft, a haldarabok sorban állnak..

 ..így néz ki, mikor zsírjára visszapirul..

..már a finisben..

 ..ez pedig már a tálalás..
(esetleg találtok valamit a képen, amit nem hagyhattok szó nélkül?! )

..KÉSZ!..

..és azt hiszem, jól dolgoztam ;)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése