2012. február 24., péntek

A reggeli..

Story




Emlékszem ,mikor nekem kiderült, hogy glutén, és laktózérzékeny vagyok, teljesen összeomlottam agyban! 
Mit fogok reggelizni, és ebédelni?? ( nálam ez is sokszor szendvics, vagy valami pékáru volt!)  A vacsoráról nem is beszélve..
A gluténérzékenységgel nem ehettem kenyeret, de zsömlét sem, és kiflit sem, és bucit sem, és kakaós csigát sem..és ugye semmit sem, amiben liszt van, és ide értendő a rozs, zab, búza, tönkölybúza, árpa is!
Maradt a rizspufi, amitől nem laktam jól, vagy a kukoricás abonett kenyér..dettó :(
A candida ráadásul olyan szépen megfejelte még ezt azzal, hogy élesztőt sem ehetek, hogy tényleg nem tudtam mitévő legyek.
Több hét rágódás, és kísérletezés után megszülettek az élesztő mentes kenyérkéim, akiről majd később lesz szó.
Miután már megvolt a "kenyér", ott volt a másik nagy kérdés, hogy mit ehetek rá!




Vaj, miden alá.


Ehető, vagy nem ehető? Van, akinek okoz problémát, van, akinek nem! Nekem okozott, így nem ehettem, szóval akkor mit? 
Zsír..pff!
Na jó, liba, vagy kacsazsír! Ám de még ezek is tartalmaznak laktózt, mert még emlékszem, a Nagypapám, mikor sütött töpörtyűt, a végén mindig öntött bele egy kevés tejet, hogy ropogósabb legyen! Ha az ember megnézi a boltok polcain kapható zsírokat, azokban is van laktóz! Köszi..
Nekiálltam hát a jó öreg módszernek, vettem hájat, és kisütöttem itthon. 1 kg kacsahájból 3-4 kis üvegnyi zsír jön ki, és a maradék töpörtyű sem rossz! :)
Amúgy már van laktózmentes vaj is, de mire rájöttünk, találtunk, addigra volt pár üveg zsírunk itthon, amivel nem mellesleg nagyon jókat lehet főzni is, szóval érdemes nekiállni!


Sonka, a következő réteg.


Teljesen véletlen volt a felfedezés, hogy laktózmentes a sonka! Miért is kéne, hogy az legyen,  vagy miért is kéne, hogy egyáltalán tej kerüljön bele? Na miért? Emlékszünk olyanra, hogy a pulykát tejben kell áztatni?Hogy omlósabb legyen a húsa?       
Valószínű azért, én legalább is erre gondolok. 
Innentől kezdve csak a lm sonkákat, virsliket, debreceni kolbászokat, és különböző felvágottakat kezdtem el keresni, és van is belőlük rengeteg, magam sem gondoltam, hogy pl az Aldiban nagyon nagy a választék belőlük! 
Igaz nincs rajtuk konkrétan a logó, de külön fel van tüntetve, hogy az adott termék gluténmentes, laktózmentes, szójamentes, cukormentes, vagy mind a 4-nek megfelel! Nagyon szuper!


Sajt, amitől ki sem látszik, mit tettünk eddig alá, annyi!!! :P


Igazság az, hogy vannak olyan sajtok, amik nem tartalmaznak laktózt, annak ellenére, hogy nincsen rajtuk feltüntetve, mint pl a pannonia sajt, mert olyan oltóenzimmel oltják sajttá, ami a laktózt bontja ( remélem jól fogalmazok) , de sajnos nekem ez nem elég meggyőző, én azt szeretem, ha rá is van írva!
Az előbb említett áruházban szintén elég nagy választékot találtam ebből is.
Vannak kemény sajtok, vannak lágy sajtok, többféle bevonatos réteggel, vannak füstölt sajtok, tömbsajtok, szeletelt sajtok! 
Nagyon megnyerő, és sok igényt kielégítő a választékuk!..de náluk sincs minden! Van amit máshol tudunk csak beszerezni.


Krémek, kencék


Ezekről már olvashattatok, ehetünk mindenfélét, én erre a reggelre padlizsánkrémet kaptam az uborkám tetejére, tegnap vacsira viszont töpörtyűkrém volt, amit a kisült háj végtermékeként tovább hasznosítottam! 


Joghurt a reggeli mellé, vagy müzlihez


Nekem ezek is a reggeli részei, hisz milyen finom a natúr joghurt egy kis sóval, és borssal a néha már száradó  kenyérkékhez? hm?? Hogy könnyebb legyen lenyelni? Ismerős? Ezeket a Sparban veszem meg, ott van egy Free From termékcsalád, ami tartalmaz joghurtot, tejfölt, tejet, vajat, ilyesmiket. És nagyon igazi ízük van!


Tej


Ezt sokfélét találunk, azok már lassan bárhol előfordulnak, van szójatej, rizstej, van szójás rizstej, kakaós szójatej, vaníliás szójatej, zabtej (gluténérzékenyeknek nem), kukoricatej, kókusztej, sima laktózmentes tej, vagy vannak ezeknek az instant változatai is, amiket általában bioboltok polcain találunk meg.


Desszert


Na ez sarkalatos pont! 
Nekem mindenem a csokoládé, és mint Gombóc Artúr ettem bármilyet, ami az utamba került! 
Ma már nem! Ma már csak a minimum 70% kakao tartalmú csokoládékat eszem meg, de ezekből is csak azokat a fajtákat, amik nem tartalmaznak tejzsírt, teljes tejport, vagy sovány tejport, hanem mindentől mentesek! 
Van kimondottan glutén és laktózmentes tejcsokoládé, 3 fajta is,  de az csak egyetlenegy helyen, azt nem árulom el, mert ha kíváncsiak vagytok, majd szépen megkerestek, és jól megkérdezitek! :P 


Gyümölcs


Ez mindig jól jön!
Minden mentes, kivéve mondjuk a zöld almát, mert azon van egy bevonat, ami gluténtartalmú, de azon kívül szinte bármit fogyaszthatunk laktóz, és gluténérzékenyként! 
A candida diétában először csak az alma megengedett, aztán később be lehet már hozni másokat is, ezeket mindig az egyéni diétával kell összeegyeztetni!
..én ma epret kaptam!! MERT ITT A TAVASZ!! :)


Tippek, tanácsok


Csak azért írom le mindezeket, mert nekem hónapok kellettek, mire az egyéni reggelimet össze tudtam állítani, és biztos van más rajtam kívül, aki szintén így van vele!
Viszont ha valakinek ezen kívül is van még ötlete, ne habozzon megosztani őket itt a blogban, vagy a facebook oldalon!





2 megjegyzés:

  1. Hasznos írás, köszike! Elárulod a csokik lelőhelyét? :D

    VálaszTörlés
  2. Hasznos írás, köszike! Elárulod a csokik lelőhelyét? :D

    VálaszTörlés